In het Pinksterweekend hebben Blijdorp JO15-1 en JO15-2 deelgenomen aan het meerdaagse internationale toernooi om de “Drenthe Cup” in Meppel.
Na het vertrek op vrijdagmiddag en de worsteling door de Pinksterfiles kwam uiteindelijk iedereen aan het begin van de avond aan in onze slaaplocatie, een zaal van een sporthal die helemaal ter beschikking van Blijdorp stond. Nadat we waren geïnstalleerd was het tijd voor het diner en daarna de ceremoniële opening van het toernooi op het Kerkplein in Meppel door een wethouder, met de volksliederen van alle landen van de deelnemende teams (Duitsland, Tsjechïe, Bosnië en Herzegrovina, Denemarken, België en Nederland).
Na een nacht met veel keten en weinig slaap was het dan zaterdag tijd voor voetbal. De 24 JO15-teams waren ingedeeld in 6 groepen van 4. De ploegen die eerste zouden eindigen in al die groepen speelden verder om plek 1 tot en met 6, de tweede om plek 7 tot en met 12, enzovoort.
Blijdorp JO15-1 werd na 2 overwinningen en 1 nederlaag 2e in zijn groep en speelde dus verder om plek 7 tot en met 12. Blijdorp JO15-2 wist al zijn groepswedstrijden te winnen en werd dus eerste in zijn groep en speelde verder om plek 1 tot en met 6. Maar dat was pas op zondag.
Eerst werd Meppel op zaterdagavond onveilig gemaakt door de spelers (Mc Donalds en Domino’s en een grote groep ging ook nog met elkaar padellen) en begeleiding (hapje en drankje op een terras) van Blijdorp en na een nacht met veel meer slaap en minder keten ging het toernooi zondagochtend weer verder.
Omdat Blijdorp JO15-2 dus eerste was geworden zijn groep, speelde het in een volgende groep van 3 ploegen om een finaleplek. Na een gelijkspel en een nederlaag eindigde het als tweede in die groep en kon zich opmaken voor de wedstrijd om de derde plaats tegen een Duitse ploeg. Onder fanatieke aanmoedigingen van de aanwezige ouders en natuurlijk alle spelers van Blijdorp JO15-1 (die bij beide Blijdorp-goals een pitch invasion verzorgden) werd dat uiteindelijk een 2-2 gelijkspel. En toen moesten dus penalty’s de beslissing brengen, tegen een Duitse ploeg….. Nou ja, vierde worden is ook een prachtig resultaat!
Blijdorp JO15-1 speelde verder om de zevende plek en werd na twee gelijke spelen tweede in zijn groep en ging verder om plek 9. Die wedstrijd won het heel gemakkelijk met 5-1. 9e van de 24 ploegen is in ieder geval linkerrijtje.
Na een zonovergoten prijsuitreiking met afsluitende barbecue ging het zondagavond weer op Rotterdam aan. Aan de foto’s van alle in de auto slapende spelers konden we zien dat het een intensief toernooi was geweest. We kijken terug op een prachtige ervaring waarin de al bestaande banden tussen de teams, spelers en begeleiders nog verder zijn versterkt!
We kunnen het andere teams van harte aanbevelen om volgend jaar ook aan een internationaal toernooi mee te doen!
Schiet mij (Floris) of anders Iddo maar een keer aan als je meer wilt weten